Učitelství pro SŠ
Filozofická fakulta JU připravuje budoucí středoškolské pedagogy v následujících aprobačních předmětech:
- Anglický jazyk a literatura
- Český jazyk a literatura
- Dějepis
- Francouzský jazyk a literatura
- Německý jazyk a literatura
- Španělský jazyk a literatura
Studium učitelství je rozděleno na bakalářský stupeň v programech se zaměřením na vzdělávání pro SŠ (zpravidla 3 roky) a navazující magisterské studium Učitelství pro SŠ (zpravidla 2 roky). Po úspěšném splnění bakalářského stupně studia mohou absolventi pracovat v roli asistenta pedagoga, případně působit jako pedagogové volného času, vychovatelé nebo lektoři v soukromých vzdělávacích institucích. Plně aprobovanými středoškolskými učiteli se stávají až absolventi navazujícího magisterského studia. V současnosti jsou absolventi učitelství pro SŠ plně kvalifikovaní i pro výuku na 2. stupni ZŠ.
Studenti si volí buď libovolnou kombinaci dvou oborů nabízených na FF JU, nebo si mohou vybrat z dvouoborových mezifakultních kombinací, které jsou zajišťovány ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou JU a Pedagogickou fakultou JU. Aktuální seznam nabízených mezifakultních kombinací bakalářského studia naleznete ZDE a navazujícího magisterského studia ZDE. Jednooborové studium učitelství není možné.
Studium učitelství obsahuje oborové předměty obou aprobačních předmětů, předměty pedagogicko-psychologického základu (zajišťované PF JU), oborové didaktiky a praxe.
Filozofická fakulta spolupracuje se širokou škálou středních škol napříč celým Jihočeským krajem. Naši studenti učitelství primárně navštěvují fakultní školy přímo v Českých Budějovicích tak, aby jim účast na praxích nekolidovala s rozvrhem na fakultě. Systém praxí ale umožňuje studentům i navázat spolupráci na školách, kde mají již vybudované nějaké vztahy, např. na školách v místě jejich bydliště, kde sami studovali, nebo kde by v budoucnu rádi působili. Organizace jednotlivých typů praxí a umísťování studentů do škol se řídí opatřením děkana č. 03/2025 a pokyny oborových didaktiků z ústavů, kde jsou dané aprobační předměty zajišťovány.
Filozofická fakulta je také zapojena do Systému podpory provázejících pedagogů MŠMT a pravidelně pořádá školení a vzdělávací semináře DVPP pro středoškolské pedagogy.
Fakultní školy FF JU:
- Biskupské gymnázium J. N. Neumanna, Jirsíkova 420/5, 370 01 České Budějovice
- Gymnázium, Český Krumlov, Chvalšinská 112, 381 01 Český Krumlov
- Gymnázium, České Budějovice, Česká 64, Česká 142/64, 370 21 České Budějovice
- Vyšší odborná škola, Střední průmyslová škola automobilní a technická, Skuherského 1274/3, 370 04 České Budějovice
- Obchodní akademie, České Budějovice, Husova 1, Husova třída 1849/1, 370 01 České Budějovice
- Gymnázium Pierra de Coubertina, Náměstí Františka Křižíka 860, 390 01 Tábor
Další spolupracující školy:
- Gymnázium Dačice, Boženy Němcové 213, Dačice
- Gymnázium Jírovcova, Jírovcova 8, České Budějovice
- Gymnázium Luďka Pika, Opavská 21, Plzeň
- Gymnázium Plzeň, Mikulášské náměstí 23, Plzeň
- Gymnázium Trhové Sviny, Školní 995, Trhové Sviny
- Střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická, České Budějovice, Dukelská 13
- Střední škola obchodní, Husova 9, České Budějovice
- TEFE 2020–2023 Teachers of English for Future Europe (TEFE): EU mobility and employability through the Internationalisation of Teaching Practice (ID 2020-1-CZ01-KA203-078201)
Projekt Erasmus+ Strategic Partnership realizovaný ve spolupráci s Aston University v Birminghamu (UK), Comenius University v Bratislavě (SK), Jagellonian University v Krakově (PL), Public University of Navarra v Pamploně (SP) a University of Passau (GE), byl úspěšně dokončen v roce 2023. Jedním z jeho klíčových výstupů je kompetenční rámec TEFE, který slouží jako nástroj pro sebehodnocení, reflexi a rozvíjení profesních kompetencí studentů učitelství anglického jazyka. Tento rámec vznikl díky spolupráci mezinárodních týmů studentů, pedagogů a mentorů, kteří se zaměřili na kulturně podmíněná specifika výuky a vzájemnou výměnu zkušeností.
- TEFE A+ 2023–2026 Teachers of English for Future Europe – Putting the Internationalisation of Teaching Practice into Action (2023-1-CZ01-KA220-HED-000161134)
Projekt financovaný z programu Erasmus+ Kooperativní partnerství. Tento navazující projekt se v rámci Erasmus+ mezinárodních učitelských praxí zaměřuje kromě budování profesních učitelských dovedností, na rozvoj interkulturní a globální občanské kompetence budoucích učitelů. Skrze tyto kompetence vede studenty učitelství anglického jazyka k pochopení role učitele v demokratické společnosti. Podporuje je, aby se stali nositeli demokratických hodnot, uměli pracovat v multikulturním prostředí svých škol, pěstovali mezinárodní profesní vztahy s kolegy ze zahraničí a aktivně se zapojili do mezinárodní profesní komunity. Při práci se žáky jim tyto hodnoty předávají a učí je při komunikaci s jinými kulturami si navzdory jazykovým bariérám uvědomovat důležitost vzájemného porozumění.