Historický
ústav
Navazující magisterské studium
Složení komise pro státní závěrečné zkoušky
- navazujícího magisterského studia Historie
- navazujícího magisterského studia Učitelství dějepisu pro střední školy
- navazujícího magisterského studia Učitelství pro 2. stupeň základních škol se specializací dějepis
předseda:
prof. PhDr. Václav Bůžek, CSc.
členové:
prof. PhDr. Josef Grulich, Ph.D.
PhDr. Jitka Máchalová, Ph.D.
I. Historiografie
- Řecká historiografie od Hérodota k Xenofontovi
- Zlatá éra římského dějepisectví (Sallustius, Caesar, Livius, Tacitus, Josephus Flavius)
- Počátky středověké historiografie a církevní chronologie dějin (Eusebius Caesarejský, sv. Jeroným, sv. Augustin, Paulus Orosius)
- Kosmova kronika v kontextu dobové středoevropské historiografie (Reginon, Vincenc Kadlubek, Otto z Freisingu, pokračovatelé Kosmovi)
- České kronikářství doby Karla IV.
- Hájkova kronika v kontextu humanistického myšlení v Čechách a na Moravě
- Italský a zaalpský humanismus (Flavio Biondo, Eneáš Silvius Piccolomini, Niccolo Machiavelli, Jean Bodin, utopické myšlení)
- Barokní evropské dějepisectví
- Bratrské dějepisectví a pobělohorská emigrační historiografie
- Česká barokní historiografie
- Počátky vědecké historiografie, zdroje osvícenského myšlení, srovnání francouzské a české osvícenské historiografie
- Romantická historická věda, podstata romantismu, historismus v epoše romantismu, institucionalizace historické vědy, rozvoj národních historiografií
- František Palacký
- Leopold von Ranke a německá historická věda v 19. století
- Reformy vysokých škol Leo Thun-Hohensteina a proměna zázemí historické vědy na Karlo-Ferdinandově univerzitě v Praze (Wácslaw Wladiwoj Tomek, Konstantin Adolf Höfler, historické semináře, Institut pro rakouský dějezpyt ve Vídni).
- Rozdělení pražské univerzity a proměny české historiografie před první světovou válkou (Jaroslav Goll, Antonín Rezek, Josef Emler, Josef Kalousek); historiografický pozitivismus, nástup nové generace do vědeckého bádání (kolektivní fakta Karla Lamprechta a čeští historikové, hospodářské a sociální dějiny); spory o Rukopisy a o smysl českých dějin
- Evropské pozitivistické a realistické dějepisectví
- Čeněk Zíbrt a česká kulturní historie
- Krize pozitivismu a 1. sociologická revolta
- Hlavní tendence evropského dějepisectví v meziválečném období
- Mezinárodní aspekty české historické vědy ve 20. století (mezinárodní kongresy historických věd, bádání ve vatikánských archivech - Istituto Austriaco, Československý historický ústav v Římě a jejich vědecké výsledky u Josefa Šusty, Karla Stloukala, studijní cesty jako zahraniční inspirace)
- Hlavní představitelé meziválečné československé historické vědy (Josef Pekař, Josef Šusta, univerzity v Brně a Bratislavě, historiografie za protektorátu)
- Vývoj české marxistické historiografie (Jan Slavík a předválečná Historická skupina, 2. sjezd československých historiků, oficiální a neoficiální historiografie let 1948-1989)
- Česká nemarxistická historiografie 1948-1989
- Škola Annales a její podněty pro evropskou a českou historiografii
- Hospodářské a sociální dějiny (německá škola hospodářských dějin, tzv. history from below a britská marxistická historiografie, bielefeldská škola apod.)
- Kvantifikace a nová politická a sociální historie
- Postmoderní výzvy, lingvistický obrat a jejich ohlas v dějepisectví (Michel Foucault, Thomas Kuhn aj.)
- Antropologizace dějin (historická antropologie a mikrohistorie)
- Kulturní obrat a nová kulturní historie
- Memory studies a dějiny paměti
- Globální historie, transnacionální (transregionální) dějiny, postkolonialismus, prostorový obrat („Spatial Turn“)
II. Teorie a metodologie dějin, včetně didaktiky dějepisu
- Škola Annales a strukturální pojetí dějin kolektivních mentalit
- Historická antropologie - člověk jako aktér dějin a jeho myšlenkový svět
- Průnik strukturálních, sociologizujících a antropologizujících přístupů k dějinám společnosti
- Metodologie výzkumu populačního vývoje a rekonstrukce rodin
- Rodinné formy z pohledu historické demografie a kulturní antropologie
- Starý a nový demografický režim; populační vývoj optikou mikrohistorie
- Výzkum migrací a migrační teorie
- Kulturní dějiny - každodennost jako metodologické východisko
- Symbolická komunikace - cesta k novým politickým dějinám
- Metodologie intelektuálních dějin
- Sebeprezentace a sebereflexe individua
- Genderová perspektiva reflexe a sebereflexe individua
- Imaginární svět individua
- Marginalizace individua
- Konstrukce obrazu individua prostředky symbolické komunikace
- Individuum v prostoru krajiny
- Překračování horizontu důvěrně známého prostředí individua
- Individuum a čas
- Individuum ve světě domácnosti
- Individuum v sítích sociálních vztahů
- Individuum v přechodových rituálech mezi životem a smrtí
- Modernizace a modernizační teorie
- Protoindustrializace versus industrializace
- Podnikatelstvo jako předmět historického výzkumu
- Dějiny podniků a podnikání – Business History
- Dělnictvo jako subjekt a objekt historického bádání
- Politická kultura individua ve veřejném světě
- Individuum ve společnosti násilí a konfliktů
- Didaktická analýza dějepisného učiva
- Pojetí dějepisu v rámcových vzdělávacích programech, učební plány a podoba dějepisu ve školních vzdělávacích programech
- Vyučovací metody ve výuce dějepisu
- Formy dějepisného vyučování
- Didaktická média ve výuce dějepisu
- Specifika výuky dějin 20. století
- Regionální dějiny a školní dějepis
- Projektová metoda v dějepisném vyučování
Upozornění:
Posluchači předloží ke státní zkoušce seznam prostudované odborné literatury, včetně přečtených novinek z posledních let.