Skip to main content
| 22.09.2025

Proč je důležité, aby studenti učitelství angličtiny měli možnost absolvovat zahraniční praxi

Student Ústavu anglistiky FF JU Adam Tretter absolvoval v létě 2025 dvouměsíční učitelskou stáž na Birmingham International Academy při University of Birmingham (UK). Během pobytu se zapojil do výuky pre-sessional kurzů, organizace volnočasových aktivit pro mezinárodní studenty a vedení jazykových workshopů. Stáž mu přinesla cenné pedagogické zkušenosti, rozvoj jazykových a interkulturních kompetencí i osobní profesní růst.


Na Ústavu anglistiky Filozofické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích studuji učitelství SŠ se zaměřením na aprobace anglický jazyk a historie. Díky dlouholetým kontaktům našeho ústavu s Birmingham International Academy  (https://www.birmingham.ac.uk/international/bia) na University of Birmingham (UK) jsem měl letos v létě možnost absolvovat na tomto pracovišti zahraniční učitelskou stáž. Na University of Birmingham jsem vyjel společně s Andreou Hrabíkovou, Terezou Vackovou a Nelou Plouharovou.

V Birminghamu jsem strávil 67 dní. Během své stáže jsem měl možnost nahlédnout do praxe letních kurzů vyučujících pre-sessional kurzy pro mezinárodní studenty v rámci Birmingham International Academy, která spadá pod Birmingham University. Z mé zkušenosti vyplynulo, že možnost vycestovat přes prázdniny a získat zahraniční praxi bez toho, abych měl pocit, že mi utíká výuka a zkoušky během semestru doma na JU, byla pro mě jako budoucího učitele angličtiny nenahraditelná.

Během stáže jsem měl možnost nejen chodit na náslechy hodin, ale také se aktivně podílet na workshopech pro studenty a language support výukových jednotkách mimo hlavní vyučování. Společně s ostatními stážisty jsem pravidelně pořádal tzv. Conversation Café, kde si mohli studenti dále rozvíjet své jazykové dovednosti mimo formální prostředí výuky v rámci BIA. S kolegy jsem také měl možnost připravit a vést jeden z pravidelných workshopů pro rozvoj učitelů. Mimo výuku jsem spolupracoval především se Social teamem, který měl na starost proces plánování a pořádání nejrůznějších akcí pro studenty, a to od uměleckých akcí, pikniků a sportovních dnů až po celodenní víkendové výlety do Oxfordu, Londýna a Liverpoolu, na kterých je také možnost se podílet.

Z jazykového hlediska jsem se musel rychle přizpůsobit, jelikož jsem nebyl zvyklý používat angličtinu jako hlavní komunikační jazyk během celého dne. Kulturní hledisko hrálo také roli, a to především v rámci komunikace s mezinárodními studenty nejčastěji z Asie (Číny, Thajska, Taiwanu, Hong Kongu), kteří mají mnohem zdrženlivější styl komunikace než Češi nebo Angličané. Často jsem měl pocit, že se nechtějí do konverzace zapojovat, ale ve většině případů jednotlivec pouze čekal na chvilku ticha, aby někomu neskočil do řeči, a tím ho neurazil. Celý kolektiv Birmingham International Academy byl velice přívětivý a přátelský, což nám umožnilo podílet se na nejrůznějších aktivitách a získávat od zkušenějších vyučujících cenné praktické zkušenosti a tipy.

V rámci výuky akademické angličtiny se kladl důraz především na nácvik plynulosti projevu, čtení s porozuměním a argumentační psaní. Mezi nejčastěji využívané aktivity patřila seminární diskuse a práce s akademickými texty. Velký důraz se kladl také na rozvoj kritického myšlení, analýzu a schopnost prezentovat a obhájit svůj názor v diskusi. Ve velkém množství se využívaly autentické materiály a nácvik reálných situací, což posilovalo praktické dovednosti studentů. Překvapující pro mě bylo především to, že články nebyly vybírány nutně vzhledem ke studijnímu oboru studentů, které byly velmi různorodé (od robotiky, financí, práva, psychologie až po aplikovanou lingvistiku), ale spíše vzhledem k využitelnosti článku v rámci výuky akademické angličtiny.

Nejdůležitější lekcí z mého pohledu bylo vystupování z komfortní zóny a experimentování. Určitě je žádoucí vytěžit ze zahraniční stáže co nejvíce a vyzkoušet si co největší škálu činností, které vás mohou zpočátku stresovat. Aktivity v mém případě zahrnovaly samostatné plánování sociálních akcí pro studenty, poskytování zpětné vazby v rámci úplně jiné kultury nebo prezentování odborného tématu před 25 zkušenými učiteli cizím jazyce. Osobně nabyté zkušenosti jsou nejcennější právě protože je máte možnost získat praktickým způsobem. Bez pochyby to stojí za to si to vyzkoušet na vlastní kůži, i když se vám do toho zprvu nechce. Koneckonců praxí se vždycky naučíte více než s teoretickým odstupem v pohodlí posluchárny.

Pro studenty, kteří zvažují podobnou zkušenost, bych doporučil pečlivě zvážit své osobní pocity a poradit se se svými nejbližšími, popřípadě se zeptat studentů, kteří už stáž absolvovali, na jejich zkušenosti. Po příjezdu je dobré být aktivní, otevřený a komunikativní a snažit se poznat a seznámit s co nejvíce pracovníky BIA. Stáž v Birminghamu vám může poskytnout nejen pedagogické zkušenosti, ale i ukázat praktickou stránku většiny věcí, o kterých se teoreticky učíme na univerzitě (interkulturní komunikaci, různé styly výuky, plánování atd.), ale třeba i nové pracovní příležitosti.

Z mého pohledu není až tak rozhodující, zda bude zahraniční praxe povinná či jen doporučená, ale aby měli studenti učitelství cizích jazyků během svého studia reálnou možnost zahraniční praxi absolvovat. Taková zkušenost vás nejen obohatí prakticky v oblasti výuky jazyků, ale také rozšíří kulturní rozhled a přispěje k významnému rozvoji vlastní jazykové kompetence. Každý, kdo tuto příležitost využije, zjistí, že jde o zkušenost, která se skutečně vyplatí – na sto procent tím není co ztratit. Závěrem bych rád poděkoval za poskytnuté stipendium, které mi tuto stáž umožnilo a díky němuž jsem mohl získat nenahraditelnou profesní i osobní zkušenost.

Zůstaňme v kontaktu na
sociálních sítích

Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice +420 387 774 801 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice+420 387 774 801 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

© Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies

1