Skip to main content
UAN | 23.10.2025

Moje zkušenost z BIA třídy, která mi změnila pohled na výuku AJ

Text reflektuje autorčinu zkušenost ze zahraniční stáže na Birmingham International Academy (BIA), University of Birmingham (UK), kde měla možnost poznat britský přístup k výuce anglického jazyka. Studentka Ústavu anglistiky FF JU Nela Plouharová jej porovnává se svými zkušenostmi z českého výukového prostředí a zdůrazňuje rozdíly v zaměření na praktické využití jazyka, aktivní zapojení studentů a rozvoj interkulturní komunikační kompetence. Zkušenost autorku inspirovala k využívání interaktivních a na studenta zaměřených metod ve vlastní pedagogické praxi.


Za poslední tři měsíce jsem měla díky zahraniční stáži v Anglii možnost nahlédnout do světa výuky anglického jazyka pro mezinárodní studenty – konkrétně na Birmingham International Academy (BIA).

Účastnila jsem se několika náslechových hodin v rámci tzv. Pre-sessional programu, který připravuje studenty na bakalářské nebo magisterské studium na University of Birmingham. Díky tomu jsem mohla porovnat britský přístup k výuce s tím, který znám ze svého dosavadního studia v České republice. Ráda bych zdůraznila, že popisuji vlastní zkušenost, která se nemusí vztahovat na všechny formy či úrovně českého školství.

V české škole jsem byla zvyklá na monologický, převážně frontální styl výuky. Učitel byl autorita, která se nesměla případnými dotazy zpochybňovat. V Anglii je tomu však naopak. I přes to, že je učitel stále respektován, výuka je více zaměřena na studenty. Bere se v potaz rozdílné složení třídy a každý student má možnost ptát se, vyjadřovat vlastní názor a být součástí diskuse. To přirozeně přispívá k větší aktivitě v hodině.

Jedním z rozdílů, který považuji za zásadní, je samotné zaměření výuky. Na českých školách je často kladen důraz na gramatickou přesnost a správné použití slovní zásoby. V britském prostředí je naopak prioritou praktické využití nabytých znalostí. Studenti se učí nejen jak správně napsat akademickou esej, ale také jak v ní správně a věcně argumentovat. Součástí výuky byly i simulace reálných situací – při jedné observaci například studenti týmově řešili modelovou krizi.

Líbilo se mi, že i přes to, že byl program intenzivní, nechyběly v hodinách odlehčené momenty, které byly ale stále pro studenty přínosné. Například při jedné observaci měli studenti za domácí úkol vyhledat zajímavé informace o České republice, protože věděli, že se na výuku přijdeme podívat. Připravili si na nás otázky a následovala skupinová diskuse. Tato aktivita byla praktickým příkladem rozvoje interkulturní komunikační kompetence (ICC) v duchu kompetenčního rámce TEFE – studenti si nejen procvičili jazyk, ale učili se také chápat kulturní rozdíly a komunikovat citlivě napříč kulturami.

Výuka ve Spojeném království mě inspirovala důrazem učitelů na individuální potřeby studentů a jejich schopností zapojit všechny studenty do výuky. Ukázala mi, že výuka může být praktická, interaktivní, a přesto kvalitní. Z této zkušenosti budu rozhodně čerpat ve své vlastní učitelské praxi!

Zůstaňme v kontaktu na
sociálních sítích

Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice +420 387 774 801 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice+420 387 774 801 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

© Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies

1