Intenzivním studijním programem v Českých Budějovicích projekt TEFE nekončí

28. září 2021 na Filozofické fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích skončil devítidenní intenzivní studijní program Teachers of English for Future Europe (TEFE), kterého se zúčastnilo 47 pedagogů, učitelů a studentů učitelství z šesti evropských univerzit. Program je součástí tříletého evropského projektu Erasmus+ Strategická partnerství, jehož úspěšnou projektovou žádost vedli pracovníci Ústavu anglistiky Filozofické fakulty Jihočeské univerzity. V roce 2020 byl projekt TEFE podpořen částkou 285 199 EUR.
→ Reportáž Jihočeské televize do pořadu Život na vysoké škole ze dne 18. 10. 2021: https://www.youtube.com/watch?v=IxJCpSzkKHA&t=11s
Intenzivní studijní program TEFE ISP01 měl tři cíle:
- Navázat dlouhodobé vztahy mezi partnerskými univerzitami, které pomohou vytvořit vysoce kvalitní stáže pro učitele anglického jazyka.
- Umožnit studentům učitelství anglického jazyka zažít internacionalizaci v její nejintenzivnější podobě a pedagogům vypracovat plán, jak internacionalizaci učitelských praxí nastavit na partnerských evropských univerzitách.
- Pokračovat ve vybavování studentů dovednostmi (kompetencemi), postoji a hodnotami potřebnými k tomu, aby si mohli vytvořit profesní identitu učitele a schopnost pracovat kdekoli v EU.
Práce posledních devíti dnů položila základy pro vytvoření metodiky internacionalizace učitelských praxí a zaměstnatelnosti, kterou partneři programu TEFE společně vyvíjejí a která bude jedním z klíčových přínosů programu.
Na projektu společně s JU pracuje pět dalších evropských univerzit: Comenius University in Bratislava (Slovensko), Jagiellonian University in Krakow (Polsko), Passau University (Německo), Public University of Navarra (Španělsko) a Aston University (Velká Británie).
Projekt tohoto rozsahu a složitosti by nebylo možné uskutečnit bez podpory a zapojení řady místních gymnázií a vyšších odborných škol, které účastníkům TEFE poskytly přístup do škol, setkání s učiteli a příležitost náslechů ve výuce. Poděkování patří všem následujícím:
Gymnázium Česká:
Mgr. Věra Regulová
Mgr. Pavla Figurová
Mgr. Žaneta Jirsová
Simona Koubová (Student Teacher)
Biskupské gymnázium J. N Neumanna:
Mgr. Markéta Djoa Musková
Mgr. Marko Jandrić
Mgr. Magdalena Vlčková
Monika Pieglová (Student Teacher)
Aneta Šmídová (Student Teacher)
Konzervatoř České Budějovice:
PhDr. Petr Dvořák, Ph.D.
Monika Benáková (Student Teacher)
VOŠ, SPŠ automobilní a technická České Budějovice:
Mgr. Michaela Brtnová
Mgr. Petra Bydžovská
Mgr. Gabriela Marková
Mgr. Dita Westra Dr.
Helena Lohrová, projektová koordinátorka na JU, poznamenala: „ISP01 byl prvním ze tří plánovaných intenzivních studijních programů. Naučili jsme se mnoho nového a toto první studijní setkání „naživo“ bude vzorem a zdrojem zkušeností pro budoucí studijní programy v rámci TEFE. Zpětná vazba se ukázala jako neocenitelná pro všechny členy týmu TEFE a posílila naši původní vizi učitelů angličtiny pro budoucí Evropu".
Dr. Alena Prošková, jedna z vedoucích projektu TEFE na Jihočeské univerzitě, dodala: „Bylo inspirativní sledovat proměnu projektu od počáteční myšlenky na papíře až po živou realitu ve třídě. Studenti byli úžasní a způsob, jakým vstřebávali poznatky ze svých zkušeností, byl obdivuhodný".
Vyjádření několika studentů ke zkušenostem s TEFE zde v Českých Budějovicích:
„Účast v projektu TEFE byla obohacující zkušeností pro mou budoucí kariéru učitele angličtiny, protože mi ukázala důležitost internacionalizace v kontextu mé budoucí učitelské profese. Navíc bylo úžasné setkat se s velkou skupinou budoucích učitelů angličtiny z různých zemí EU a sdílet společně zkušenosti a myšlenky o vzdělávání a naší budoucí práci. Pro studenta učitelství je projekt TEFE skvělou příležitostí v rámci EU a jsem šťastná, že jsem se této akce mohla zúčastnit."
Uxue Muro Public University of Navarre, Španělsko.
„Jsme silní, jen když jsme jednotní. Myšlenkou TEFE je spojit nás všechny a otevřít diskusi o budoucí Evropě. Učitelé formují mysl budoucích generací a zejména učitelé angličtiny by měli podporovat internacionalizaci jako hlavní faktor úspěchu na osobní i globální úrovni."
Kacper Palkowski Jagiellonian University, Kraków, Polsko
"Věřím, že jako budoucí učitelé měníme naši společnost k lepšímu. V tomto ohledu nám projekt TEFE umožňuje poznat rozmanitost Evropy a obohacuje náš pohled na rozmanitost výuky angličtiny napříč kontinentem. Získali jsme novou perspektivu na naše vlastní výukové metody i názory. Kromě toho jsme se také podělili o jedinečné aspekty našich vzdělávacích systémů, potřeb a úskalí výuky angličtiny. TEFE nám umožnilo poznat evropského ducha. Všichni si část TEFE přineseme zpět na své univerzity a do svých tříd."
Margareta Caroline Wagener, University of Passau, Německo
Závěrem je třeba říci, že intenzivním studijním programem v Českých Budějovicích projekt TEFE nekončí, ale teprve jím startuje rok dva ze svého tříletého projektového období. Studenti z TEFE partnerských institucí – budoucí učitelé anglického jazyka, kteří se do projektu zapojili, si ve svých nadnárodních skupinách naplánovali krátký projekt učitelské spolupráce: TEFE Ambassadors. Projekt ambasadorů myšlenky TEFE budou realizovat během následujících 3 měsíců a pro publikování výstupů své práce budou využívat COIL platformu, která je přístupná přes webové stránky projektu www.tefe.online . COIL – Collaborative Online International Learning – je platforma rozvíjená v rámci projektu TEFE a má za cíl usnadnit komunikaci a průběžnou spolupráci budoucích učitelů angličtiny napříč Evropou. Těšíme se na to, co naši průkopníci TEFE vytvoří.